by Sim

island za 4 dni

Neznášam zimu, preto som súhlasila s nápadom ísť v novembri na Island. S nevyliečenou angínou. Ale koniec koncov mi ani jedno nevadilo, islandská krása a každodenná večerná výrivka (ktorá nevýrila, ale radi sme ju tak volali) pokorili moju chorobu aj antipatiu voči chladnému počasiu. 4 dni sú málo, ale pri správnej logistike a pevnej vôli sa dá toho stihnúť celkom dosť, ak teda nie ste my 🙂

Deň 1: Star Wars záchody, obľúbený hot dog Billa Clintona a najsnovejší sekáč ever
Prileteli sme do Keflavíku, kde sme si požičali auto a hneď vyrazili  do Rejkjavíku, ktorý je od letiska vzdialený asi 45 minút. Rejkjavík s prehľadom stihnete prejsť za 1 deň. Hlavné mesto si ma získalo už na prvý pohľad. Je síce malé, no o to viac útulné, s farebnými domčekmi, množstvom štýlových reštaurácií, kaviarničiek a obchodov a vesmírnymi cenami. Rozplývala som sa nad každou krásnou budovou a štýlovými lokálnymi.

Prvá zastávka patrila najvychýrenejšiemu hot dogu Bæjarins Beztu Pylsur. Žiadne výmysly, len párok s 2 omáčkami v rohlíku, ale niečo na ňom predsa len bolo – muselo, keď básnil o ňom aj Bill Clinton. Čo v Rejkjavíku robiť nájdete v každom sprievodcovi, ja len pridám tip na príjemnú hipsterskú kaviareň s top záchodom v téme Star Wars a 7 eurovým cappuccinom kúsok od kostola. Keď budete hľadať niečo cool na seba, tak rozhodne musíte do sekáča Spúútnik – nájdete v ňom všetko, čo v sekáči chcete nájsť – ladvinky, šúšťáčky, Filu, Levisky, maskáče, trblietavé úlety či baretky. Sekáčov som si prechodila po svete už dosť, ale tento bol naozaj najväčší sen. A keď budete chcieť večer vyraziť von, tu sú tipy na bary od domácich: Prikid, Húrra, Kiki, Kaffibarinn, Barananas a Kex hostel.

Deň 2: Búrlivá melanchólia na Reynisfjara pláži
Prvú noc sme to trošku prehnali (ale videli sme polárnu žiaru, určite to bola ona, len sme si trošku v našej predstavivosti museli zvýšiť sýtosť), a tak sme čakali, kým sa dajú všetci dokopy. Vyrazili sme pre Miša a Eda do Víku, ktorí na Islande žijú a bez ktorých by sme tento výlet pravdepodobne nevymysleli. Po ceste za nimi sme dali vodopád Skógafoss. Ešteže mám vo svojich 24 rokoch dosť rozumu na to, aby som si dala turistické topánky. Swag sa moc neopláca (pokiaľ nie ste Edo, ktorý zvládne všetky druhy výstupov v Adidas šlapkách), aj tak sa čudujem, že som na tom ľade neskončila s narazeným trtáčom. Nabrali sme chalanov a išli sme vymrznúť na Reynisfjara pláž. Ani neviem, ako by som opísala toto miesto, je tak nádherne melancholické! Síce bol vonku riadny vietor a k tomu dobre mrholilo, no v kombinácii s búrlivým prílivom a čajkami v hmlových oblakoch by som ho nechcela vidieť inak.

Deň 3: Krištáľové kráľovstvo
Tretí deň sme sa prekonali a vyrazili ešte ako-tak za tmy, rozumej 10:00 hod. Cieľovou destináciou bolo ľadovcové jazero Jökulsárlón. Po ceste sme sa zastavili v Keldur Turf House, malej dedinke s trávou porastenými domčekmi. Divné, po šmykľavej štrkovej ceste nestretli žiadne autá. Asi preto, že dedinka býva v zime zatvorená. Snáď by sme ale nešli zbytočne, plot bol otvorený a tak sme si dovolili aspoň krátku návštevu. Po ceste na jazero sme príležitostne zastavovali pri krásnych výhľadoch a preciťovali roadtripovú eufóriu. Po 5 hodinách sme dorazili do krištáľového kráľovstva, za mňa najkrajšieho miesta, ktoré sme navštívili. Smutné je však od Wel a Eda počuť ako možno po roku vidieť úbytok ľadu. Kto vie, či tam tie tulene uvidia niekedy plávať aj moje deti 🙁

Deň 4: Bez fotky s koníkmi neodídem
Počasie na Islande je dosť premenlivé a na každom mieste sa líši. Preto určite sledujte predpovede a podmienky na cestách a jednotlivé dni im prispôsobte. Nám najlepšie hlásilo na posledný deň, takže sme sa rozhodli dať Golden Circle, čo je také to najklasickejšie must Islandu plné turistov a selfie tyčiek. Najlepší moment tohto dňa: koníky s tak gýčovou scenériou, že som všetkých musela donútiť otočiť auto a odfotiť moju vysnívanú fotku s islandskými koníkmi. Môj život je kompletný.

Tip na záver:
Ak by ste chceli na Island, nemusíte sa báť ísť i v novembri. Síce je zima až na kosť a svetlo je len 5 hodín z dňa, stačí sa dobre vybaviť a zážitok budete mať rovnako úžasný. A nemusíte sa báť ani cien – letenky sa dajú zohnať aj za 60 eur. Čím viac ľudí nazbierate, tým viac ušetríte na aute a ubytku, a špagety tie 4 dni prežijete.

A tak dokážete zažiť Island s budgetom, ktorý sa až tak nelíši od výletu do európskych miest. Odporučila by som ísť však aspoň na týždeň!

• 1/177
  • 1/346.000000001

Please wait...

Subscribe to our newsletter

Want to be notified when our article is published? Enter your email address and name below to be the first to know.